مدت تقریبی مطالعه این مقاله:6 دقیقه

توی دو قسمت قبلی آموزش برنامه ریزی فردی، یاد گرفتیم که چطور اهدافمون رو به برنامه عملی تبدیل کنیم و چطور برنامه ریزی روزانه انجام بدیم. ولی برنامه ریزی فقط 25 درصد راهه و 75 درصد عمل کردن به برنامه است. توی این قسمت می خوام چند تا راه حل به شما معرفی بکنم که با استفاده از این راه حالها، هیچوقت از برنامه عقب نیوفتین.

همچنین تضمین می کنم اگر این راه حل ها رو به کار بگیرین، هرشب سر آسوده روی بالش خواهید گذاشت و خوسحال از اینکه برنامه ی امروز رو با سر افرازی تموم کردید.

پس برای همراهی با من و راه حل هام، بقیه مطلب رو مطالعه بفرمایید.

اگر هنوز قسمت دوم آموزش برنامه ریزی فردی را مطالعه نکردید، اینجا را کلیک کنید.

برای عملی کردن برنامه ریزی های فردی، 4 قانون کلی وجود دارد:

  1. قانون پارتو
  2. قانون ABCDE
  3. قانون تشخیص ضرورت
  4. قانون تهیه مقدمات

قانون اول(قانون پارتو):

یکی از پر قدرت ترین قوانین کشف شده توسط بشر، قانون پارتو یا همان قانون 20/80 می باشد که به افتخار آقای ویلفر پارتو، اقتصاد دان ایتالیایی نامگذاری شده است.

این قانون می گوید: 

  • 80 درصد موفقیت شما در اثر انجام 20 درصد از کارهایتان بوده است.(اقلیت مهم)
  • 20 درصد دیگرِ موفقیت شما در اثر انجام 80 درصد از کارهایتان بوده است.(اکثریت بی اهمیت)

تمام قواعد اقتصادی در جهان نیز از این قانون پیروی می کنند. حال وظیفه ی شما اسن است که بگردید و آن 20 درصد( اقلیت مهم) را در برنامه ریزی خود پیدا کنید و تمام تمرکز تان را روی آن 20 درصد بگذارید. بطور مثال اگر شما برای فردا، 10 کار برای انجام دادن داشته باشید، فقط 2 تای آنها مهم اند و بقیه فقط وقتِ عزیز و گرانبهایتان را از شما می دزدند.

قانون دوم(قانون ABCDE):

این قانون یک تکنیک فوق العاده برای غلبه بر تنبلی است. روش به کار بردن این قانون بسیار راحت می باشد:

1- به لیست نگاه کنید.

2- طبق راهنمای زیر، کنار هریک از کار ها، یکی از حروف A,B,C,D,E را قرار دهید.

راهنما: 

حرف A: برای کارهایی است که حتما باید آنها را انجام بدهید وگرنه با عواقب جدی روبرو خواهید شد. مثال: ملاقات با یه مشتری گردن کلفت

نکته: اگر بیش از یک مورد A داشتید، اونا رو با علامت های A1,A2,A3 و غیره علامت گذاری کنید.

حرف B: برای کارهایی است که عواقب انجام ندادنشون زیاد شدید نیست ولی باید انجام بشن. مثال: جواب دادن به Miss Call دوست دختر یا همسرتون میتونه جزو این موارد باشه.

نکته: اصل بر این است که تا کار های A باقی مونده، سراغ کار های B نریم.

حرف C: کارهایی هستند که انجام دادنشون خوبه ولی انجام ندادنشون عواقبی نداره. مثل : چک کردن اینستاگرام یا نوشیدن یک چای در تایم کاری!!

حرف D: این موارد، کارهایی هستند که می توانید به شخص دیگری بسپارید تا بریتان انجامشان بدهند. به جایش شما می توانید روی موارد A که مهم ترند، تمرکز کنید.

حرف E: این موارد، کارهایی هستند که بدون اینکه مشکلی پیش بیاید، می توانید آنها را حذف کنید. مثال: رفتن به قهوه خونه و قلیون کشیدن با بروبچ !

نکته: هرگاه کاری را شروع کردید، تا تمومش نکردید، ازش دست نکشید.

قانون سوم(قانون تشخیص ضرورت): 

این قانون عملکرد بسیار ساده ای دارد. این قانون می گوید: هیچوقت برای انجام همه ی کارها زمان کافی نداریم. ولی برای انجام کار های مهم، همیشه زمان کافی وجود دارد. 

در هر لحظه (تاکید می کنم، هرلحظه) از روز ، سوال زیر رو از خودتون بپرسید، جوابش میشه کاری که باید توی قانون تشخیص ضرورت قرار بدین:

مهمترین و با ارزش ترین کارم، در این لحظه چیه؟

قانون چهارم( قانون تهیه مقدمات):

یکی از بهترین راه های تمام کردن برنامه ی روزانه، این است که قبل از شروع کار، مقدمات آن را کاملا فراهم کنید.

مثلا خودم صبح ها، وقتی می خواهم کارم را روی موفق یاد شروع کنم، در ابتدا کد های عبور مورد نیاز، کتاب های مورد نیاز، یادداشت هایم، یک لیوان چای داغ و قلم و کاغذ سفید را روی میز کارم قرار می دهم. اینطوری دیگه وسط کار نمیخواد همش بلند بشم و دنبال وسیله ها بگردم.

من -سپهر جمشیدی- امیدوارم از سلسله مطالب آموزش برنامه ریزی فردی لذت برده باشین. همیشه بدونید که مطالب این مجله، نمی تونند زندگی شما رو متحول کنن. خودتون باید اونا رو به کار بگیرید.

بی صبرانه منتظرم که نتایج استفاده از این نوع برنامه ریزی رو زیر همین پست، برام بنویسید. همچنین اگر تجربه ای در این زمینه دارید، از طریق نظرات، به ما هم بگید تا هم من و هم خوانندگان محترم، بتونن ازش استفاده کنند.

با تشکر- سپهر جمشیدی